4D Gamen

Wordt getest: het gaming vest

Wordt getest: het gaming vest.

Virtual reality (VR) probeerde men in de jaren negentig al aan de man te brengen: zonder succes. Er waren nogal wat technische beperkingen en daarnaast stonden de torenhoge prijzen de populariteit in de weg. Nu krijgt VR een tweede kans dankzij een lijst aan “wearables”: draagbare, soms op kleding lijkende accessoires die een vierde dimensie proberen toe te voegen aan het gamen. De meeste van deze zijn nog in ontwikkelin, maar het lijkt erop dat de prijzen niet meer dusdanig hoog zullen worden dat je naar ferratum moet surfen om geld te lenen.
Jade Raymond, directeur van Ubisoft Toronto is duidelijk: de toekomst ligt in de vierde dimensie. Ze is van mening dat het over een paar jaar heel gebruikelijk is om niet alleen apps te draaien op wearable gadgets, maar ook games.
De volgende stap ná virtual reality is de augmented reality (AR), waarbij aan beelden van de werkelijkheid elementen worden toegevoegd. Voorbeeld: je zet de camera van je mobiel aan, kijkt ermee een straat in en ploseling zie je in beeld pijltjes verschijnen die wijzen naar de game shop die zich in die straat bevindt. De techniek, momenteel nog een curiositeit, kan uitgroeien tot belangrijk onderdeel van de game-ervaring.
Een voobeeld van een game waarbij AR al ingezet is? Ingress is een mobiele game in de echte wereld met de sfeer van een adventure. Bedoeling is om karakteristieke gebieden van de stad te veroveren samen met je bondgenoten. Met behulp van augmented reality-technologie kom je in contact met je omgeving. De game dwingt je naar allerlei plekken in de stad te lopen; zo kom je nog eens op plekken die je niet kende.
Ingress is slecht het begin van een heel goed idee, dat met de ontwikkeling van onze mobiele apparaten steeds populairder zal worden. Maar wat zou een volgende stap kunnen zijn?